Jak istotne jest to, w jaki sposób nawiązujemy kontakty i jak się komunikujemy –nie trzeba nikogo przekonywać. Czy to w życiu osobistym, czy w pracy nie możemy się nie komunikować.
Doskonale wiemy, że bez interakcji nie ma relacji.
Potężna moc tkwi w tym, czy mamy wiedzę na temat tego, jak się skutecznie komunikować. Taka wiedza może zdecydowanie wpłynąć na jakość relacji z innymi a w pracy pozwala na osiąganie lepszych wyników.
Najbardziej istotne jest, by wiedzieć, jakie echo pozostawiają nasze słowa , zachowania w głowach i sercach innych ludzi, gdyż to właśnie decyduje o trwałości w relacjach i związkach.
W trakcie codziennych działań życiowych tak w pracy jaki poza nią, w czasie odbywanych spotkań a także podczas kontaktu z najbliższymi jesteśmy wystawieni na działanie słów. Bez względu na doświadczenia, jakim jesteśmy poddawani, warto zastanowić się nad informacjami, które docierają do nas z takich obszarów.
Każdy, któremu zależy na zrozumieniu i porozumienia z drugim człowiekiem musi dbać o wartość swego słowa., gdyż po każdym kontakcie pozostawiamy w umyśle rozmówcy niezatarte ślady. Kiedy spotykamy się z nim ponownie – on traktuje nas poprzez filtr wcześniejszych z nami kontaktów.
Czy nie odnosisz czasem wrażenia, że czegoś może w nich brakować ,czegoś „ludzkiego” , życiowego?
Czy Ty pozwalasz sobie na bycie sobą? Czy obawiasz się tego, co powiedzą inni?
Podczas, gdy rozmawiasz i komunikujesz się Twoje ciało tez staje się „informatorem” i wyraża wszystko, czego możesz być nieświadomy.
Wprawna osoba w komunikacji niewerbalnej odczytuje te informacje.
Ciało i Twoje zachowanie to pierwsza informacja (zanim wypowiesz jakiekolwiek zdanie).
Jeśli są niespójności – czyli, co innego myślisz a co innego mówią Twoje usta – to da się to zauważyć. Taką niespójność każdy z nas wyczuwa i każdy odbiera.
Jedni odbierają te sygnały nieświadomie – co w efekcie daje rezygnację z dalszej znajomości, inni odbierają wszystko, co komunikuje Twoje ciało (przekaz niewerbalny) i to, co niesie ze sobą rozmowa (przekaz werbalny).
Porozumiewanie się to proces ,w którym człowiek przekazuje i otrzymuje informacje. Mogą to być fakty, myśli czy uczucia, zachowania.
Najczęstsze sposoby ich przekazywania to :
– mowa – czyli komunikacja werbalna,
– gesty, język ciała – komunikacja niewerbalna
A teraz w wielkim skrócie o tym wspomnę.
Komunikacja werbalna – język – jest czymś więcej niż tylko środkiem porozumiewania się. Odgrywa on zasadniczą rolę w porządkowaniu doświadczeń i stabilizowaniu opinii na temat siebie, ludzi i świata.
– głos —ton i tempo wypowiadania słów
– treść wypowiedzi —słownictwo, struktury lingwistyczne
– system przekonań i wartości – to, czym kierujemy się w życiu
Komunikacja niewerbalna – to nadawanie informacji płynących z gestów rąk, ruchów i napięć ciała, mimiki i koloru skóry twarzy, oddechu, tonu głosu i tempa mówienia, kontaktu wzrokowego, odległości dzielącej osoby itp.
Komunikaty werbalne i niewerbalne mogą być wzajemnie spójne lub niespójne.
Spójny, to taki, gdy komunikat werbalny jest wzmocniony „prawdziwością” (potwierdzeniem) w języku ciała i odebrany jako wiarygodny. Czujemy, że wszystko jest w porządku, wierzymy w to, co słyszymy.
Niespójny, odbierany jako niewiarygodny – to taki , gdy oba przekazy (werbalny i niewerbalny) zaprzeczają sobie wzajemnie. Wtedy komunikat werbalny odbieramy jako niewiarygodny. I jednocześnie czujemy, że coś jest nie tak, coś nam nie gra, coś budzi niepokój czy brak zaufania do osoby oferującej produkt.
Zawsze bierzemy odpowiedzialność za to, co mówimy i jak mówimy oraz za to, jak się zachowujemy.
Budowę dobrego przekazu możemy wykorzystać w dowolnej sytuacji, w której chcemy wpływać – a że nie da się nie wpływać – to warto mieć wiedzę, jak w sposób etyczny i odpowiedzialny wpływać na budowanie kontaktów z korzyścią dla dwóch stron.
Warto też pamiętać, że każdy człowiek ma swój specyficzny sposób komunikowania się ( wzorzec wyniesiony z poznanych w ciągu życia środowisk, osób) i rzadko kiedy zdaje sobie z tego świadomie sprawę – jak ten wzorzec wygląda, bądź co przynosi a od czego odsuwa .
Cały czas będę zwracać uwagę na to, że jeśli nie masz pojęcia jak wygląda Twoje porozumiewanie się , jakiego typu myślenie Ci towarzyszy, co czujesz , jak się zachowujesz itp.- to marne mogą być długotrwałe owoce twojej pracy.
Wiedza o sobie, o tych mocnych i „słabych” stronach cały czas jest na pierwszym miejscu – zanim zdecydujesz się na relację z druga osobą.
Poznaj swój styl (nie tylko komunikacji) i jeśli jest mało przydatny, naucz się nowego, dowiedz się, co działa , rozwijaj się – pamiętaj, że inwestycja w siebie, to najlepsza inwestycja dająca zwielokrotnienie Twoich sukcesów życiowych.
Zatem zweryfikuj swoją obecną sytuacje i szczerze sobie odpowiedz – czy jesteś w pełni zadowolony ze swoich wyników? Czego naprawdę potrzebujesz, jeśli efekty są według Ciebie marne? Bo tylko wtedy, gdy jasno określisz obecną sytuację – masz szansę na jej zmianę znajdując odpowiednią książkę, wiedzę czy profesjonalnego trenera z praktyczną wiedzą –a wtedy reszta pójdzie Ci już „jak z płatka”.
Trzeba tez dodać, że nieodłącznym elementem dobrej komunikacji jest wizerunek.
U nas się mówi – „Jak Cię widzą , tak Cię piszą”.
Uważam, iż niedopuszczalnym jest, by nie być „wizytówką” tego, czego samemu się oczekuje od innych.
Dobre maniery, wiedza merytoryczna, przyjazny wygląd, dobra komunikacja i nawiązywanie emocjonalnych relacji w tych obszarach jest teraz niezbędne, by osiągać sukces.
Żeby ułatwić sobie zrozumienie i uzmysłowić osobiste podejście do ludzi proponuje sobie zadać takie pytania:
„Jak chcesz być traktowany przez innych?”
„Czy chcesz być tak potraktowany , jak Ty traktujesz teraz innych?”
I już sam będziesz wiedzieć, co można od razu zmienić i nad czym się zastanowić..
„Nie wystarczy tylko posiadać dobry umysł.